Inspirasjon

Glimt i øyet

Når vi er på jakt, vektes tradisjonelt sett erfaring, skole og kompetanse høyt. Men vær klar over at vi i noen tilfeller heller kan se etter kandidater med ”glimt i øyet” som kanskje har en helt “grei” utdannelse og erfaring.

Tenk deg et fruktfat. Det er på sitt peneste når man har mange forskjellige fargerike frukter til stede. Det samme gjelder for et arbeidsmiljø. Er det kun gule ”epler” i fatet, kan arbeidsstedet være kjedelig og lite inspirerende. Et godt arbeidsmiljø og arbeidsplass trenger derfor mange forskjellige typer ansatte og hvis du da er en humørfylt ”mango” med mye energi kan ditt kandidatur være vel så spennende som et kjedelig ”eple” med verdens beste utdannelse og erfaring. Når alle har det hyggelig på jobben vil alle prestere bedre, og igjen fordre en bedrifts langsiktige lønnsomhet.

Trenger du tips til hvordan du skal skrive en jobbsøknad, kan du trykke på denne lenken. Selv om selve artikkelen er gammel, er den like aktuell. Trykk her.

Undersøkelse på hvordan ledere oppfatter jobbsøkeres ulike strategier. Les mer her.

Erlend Holmsen i Headhunt ble intervjuet i Dagens Næringsliv om et tema som alltid vender tilbake; Selve personen og mennesketypen er en faktor som er vel så viktig som en kandidat med toppkarakterer i alt. Dog blir kanskje kandidaten med toppkarakterer tidligst plukket ut og kalt først inn til intervju. Les hele artikkelen i dagens utgave av Dagens Næringsliv her.

Sosial strategi

Rekrutteringsbransjen og mange arbeidsgivere benytter seg av sosiale medier på Internett. Dette for å gjøre seg bedre kjent med en person i en annen “setting” enn under ett intervju. Dette er i de fleste tilfeller kun positivt. Men man skal tenke gjennom hva man legger ut. Husk at det som blir lagt ut på nettet ikke blir borte, men kun legger seg «nederst» – og ny informasjon ”legger seg over”.